kij

Alla inlägg den 2 juni 2009

Av Karin - 2 juni 2009 09:56

Tiden bara går och går och datorn är inte uppkopplad så ofta nu för tiden. Har att göra med att hålla efter Isak som tycker att det är väldigt intressant med sladdar och dyl. Detta resulterar tyvärr i att jag väljer den lata vägen och undviker att ta fram datorn. Men nu tyckte jag det var dags.


Kan ju inte summera allt som hänt sedan sist men i korta drag så har vi haft besök av Astrid (vilket var mycket trevligt!), njutit i solen och varit iväg på lite olika träffar. Fortsätter även med mitt trädgårdsprojekt vilket inte är det lättaste. Var iväg på Bengtssons plantskola i söndags och shoppade loss :-) Hur kul som helst. Kom hem med lite plantor, prydnadsgräs och olivträd till altanen. Inte fel med presentkort :-)


Nu ligger Isak ute i vagnen och sover, kring lunch ska vi vara nere i pippiparken i stan och fika tillsammans med Alice och Svea med mammor. Vädret är ju lovande så det ska nog bli en go stund.


Tänkte även att jag skulle lägga ut lite bilder men det får bli en annan gång... nu har jag i allafall skrivit det så nu har jag "pressen" på mig :-)


Lovade ju även dig, Astrid, att jag skulle lägga ut receptet på Godmorgonbullarna, så här kommer det:


12 bullar

Jäsning: över natten

Ugn: 250 grader, 7-10 minuter.


ca 12 g jäst (1/4 paket)

3 dl kallt vatten eller mjölk

1 msk olja

1 tsk salt

1 dl grahamsmjöl

ca 6 dl vetemjöl

vallmo- eller sesamfrö


Smula ner jästen i en bunke. Rör ut den i lite av vattnet eller mjölken. Tillsätt olja, salt, grahamsmjöl och ungefär 5 dl av vetemjölet. Arbeta degen smidig. Knåda i resten av mjölet på bakbordet.

Rulla ut degen till en längd. Dela den i lika stora delar. Forma släta, sprickfria bullar. Lägg bullarna på en smord plåt eller på bakplåtspapper (eller i en muffinsplåt (detta alternativ valde jag vilket var mycket smidigt)). Ställ dem i kylskåpet och låt dem stå i rumstemperatur medan ugnen värms till 250 grader. Pensla bullarna med vatten och strö över vallmo- eller sesamfrön. Grädda dem mitt i ugnen i 7-10 minuter. Låt dem svalna lite innan de serveras.


I morgon ska vi upp till min mormor och morfar och hälsa på. Ska bli kul. Länge sedan sist...


Ha det bra!



Ovido - Quiz & Flashcards